کد خبر: 1238133
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۰
«تمامیت ارضی ایران در دوران پهلوی، ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک»  در آیینه یک اثر نو انتشار
در میان جزایر خلیج فارس، سه جزیره ایرانی ابوموسی یا بوم سبز، تنب بزرگ و تنب کوچک، از نماد‌های بارز عزم و اراده مردم برای پاسداری از تمامیت ارضی، استقلال و منافع ملی ایران بوده است.
 شاهد توحیدی

جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، همانگونه که از نام آن هویداست، به شکل عام به موضوع تمامیت ارضی ایران در دوران پهلوی با مطالعه موردی ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک پرداخته است. این پژوهش از سوی محمدعلی بهمنی قاجار انجام شده و مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در معرفی این کتاب به نکات ذیل اشارت برده است:
«در میان جزایر خلیج فارس، سه جزیره ایرانی ابوموسی یا بوم سبز، تنب بزرگ و تنب کوچک، از نماد‌های بارز عزم و اراده مردم برای پاسداری از تمامیت ارضی، استقلال و منافع ملی ایران بوده است. جزایر سه گانه گرچه از دیدگاه راهبردی و اقتصادی نیز مهم هستند، اما ارزش آن‌ها برای ایران و ایرانیان بیش از هر چیز به خاطر جایگاه نمادینی است که از منظر نشان دادن همبستگی و اراده ملی برای نگهبانی از تمامیت ارضی ایران داشته‌اند. در تاریخ معاصر ایران موضوع حق حاکمیت ملی ایران بر جزایر سه‌گانه به خط قرمزی تبدیل شده که در عمل هیچ قدرت خارجی و نیروی سلطه‌گری را یارای تعرض به آن نیست و در افکار عمومی ایرانیان، موضوع پاسداری از حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه، مصداقی روشن از اراده ملی برای دفاع از وجب‌به‌وجب خاک ایران شده و مقابله با هرگونه ادعا علیه حاکمیت ایران بر این جزایر، تکلیفی ملی و بیانگر پاسداشت غرور و حیثیت تاریخی ملت ایران است. با توجه به جایگاه و ارزش ملی جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک، پژوهش‌های تاریخی، سیاسی و حقوقی درباره این جزایر نیز موضوعی حساس و با اهمیت به شمار می‌روند. پژوهش‌هایی که تاکنون در مورد جزایر سه گانه انجام شده است، بیشتر تلاشی برای بررسی دلایل در پیوند با مالکیت جزایر و نیز اشغال آن‌ها به وسیله انگلیس و واکنش ایران به این اشغالگری بوده است. مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در تازه‌ترین اثر انتشار یافته خود، در جلد دوم تمامیت ارضی ایران در دوران پهلوی جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک به قلم محمدعلی بهمنی قاجار به یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل در پیوند با منافع ملی ایران پرداخته است. پژوهش حاضر افزون بر بررسی تفصیلی از اصول و دلایل حاکمیت تاریخی ایران بر جزایر سه گانه به دیدگاه کشور‌ها و حکومت‌های عربی درباره این موضوع و به ویژه نگاه شیخ نشین‌های حاشیه جنوب خلیج فارس نسبت به آن هم به گستردگی پرداخته است. این پژوهش به یاری انبوه اسناد نشان داده حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه در زمان خود در جهان عرب و به ویژه در میان مقامات مسئول در حکومت‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس، امری مسلم و بی‌شبهه بوده و شخصیت‌های مهم جهان عرب از جمله زمامداران و دولتمردان و مقامات دیپلماتیک کشور‌های گوناگون عربی و البته بیش از همه مقامات مسئول در کشور‌های حاشیه خلیج فارس، بار‌ها به بیانی صریح و مشخص بر حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه اذعان داشته‌اند. اسناد نویافته‌ای که برای اولین بار در این کتاب به چاپ رسیده‌اند، ناگفته‌های بسیاری را درباره حاکمیت تاریخی ایران بر جزایر بازگو کرده‌اند. صد‌ها سند رونمایی شده در این کتاب، در برگیرنده مستنداتی محکم از حق حاکمیت ایران بر جزایر هستند که برای نخستین بار ارائه گردیده و در دسترس پژوهشگران قرار گرفته‌اند. کتاب تمامیت ارضی ایران در دوران پهلوی، جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، به روشنی نشان می‌دهد شیخ‌نشین‌های جنوب خلیج فارس از قطر و دوبی گرفته تا فجیره، عجمان و ام القوین و حتی ابوظبی و شارجه و رأس الخیمه، نه ادعایی بر جزایر ایرانی داشتند و نه عنادی با تمامیت ارضی ایران....»

برچسب ها: کتاب ، تنب بزرگ ، پهلوی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار